Buddyweek Oslomet & eerste schooldag - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van judithxk - WaarBenJij.nu Buddyweek Oslomet & eerste schooldag - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van judithxk - WaarBenJij.nu

Buddyweek Oslomet & eerste schooldag

Door: Judith

21 Januari 2018 | Noorwegen, Oslo

Linda en ik hebben het goed naar ons zin hier! We hadden elke dag een volle agenda. We zijn ook al goed gewend aan het Noorse weer. Het is helemaal niet koud en er is deze week weer veel sneeuw bijgekomen. Bij de studentvillage zijn de fietsen nauwelijks meer terug te vinden! Afgelopen week hebben we veel ondernomen met onze buddygroep van OsloMet. Elke dag stonden er leuke activiteiten met challenges gepland. Aan het einde van de week werden de winnaars bekend gemaakt. De prijs was 1000 Noorse kronen voor de hele buddygroep. Elk groepje moest zijn challenge op instagram plaatsen met de hashtag #lifeatOsloMet.

We zijn op maandag naar Holmenkollen geweest. Dit is een skischans op een berg vlakbij het centrum van Oslo. Het wordt gebruikt voor wereldkampioenschappen en de olympische spelen. We vertrokken rond 15:00 uur naar de skischans zodat we vanaf het uitkijkpunt de zonsondergang zouden zien. Helaas was het hier te mistig voor.. maar de skischans zelf was ook al heel mooi! De challenge van maandag was om een zo’n origineel mogelijke video/foto te maken bij de skischans.

Op dinsdag zijn we naar het beeldenpark van Gustav Vigeland geweest. Dit is ’s werelds grootste beeldenpark. Op deze dag sneeuwde het enorm dus de wandeling was van korte duur. Het was grappig om te zien dat de beelden half bedekt waren met sneeuw waardoor het leek alsof de beelden witte mutsen en sjaals droegen. Het meest geliefde beeldje in het park heet de kleine driftkop. Het is een jongetje dat driftig op de grond stampt. Zijn handjes en voetjes zijn gaan glimmen doordat iedereen ze aanraakt. De challenge van dinsdag was om een zo’n origineel mogelijke sneeuwpop te bouwen. 2 meiden van onze buddygroep bouwden een sneeuwschildpad. Vervolgens zijn we naar het museum over de geschiedenis van Oslo geweest. Dit vond ik zelf erg tegenvallen.

Op woensdag begon onze eerste schooldag en werd ons rooster bekend gemaakt. We hebben de komende maanden 4 dagen per week school. Dit is meestal ’s ochtends van half 9 tot kwart over 11. Daarnaast lopen we 4 weken stage op dinsdag, woensdag en donderdag. Twee weken bij een kinderopvang en twee weken op een basisschool. Ook staan er in het rooster 4 excursies gepland. We gaan naar The 22 July Centre, The International Museum of Children’s Art, The Jewish Museum en the Anti-Racist centre. Onze klas bestaat uit 26 personen (25 meiden en 1 jongen) uit 7 verschillende landen (Engeland, China, Duitsland, Nederland, Italië, Spanje en VS.) Een van de opdrachten is om het systeem van het basisonderwijs en de voorschoolse educatie van jouw land aan de klas te presenteren en te vergelijken met de andere landen. Na onze les stond er een campuschallenge van de buddyweek gepland, waarbij er verschillende activiteiten in de gebouwen van de campus waren georganiseerd. In de avond zijn we met de buddygroep naar de studentenpub Samfunnet Bislet geweest. Deze is gelegen in een kelder naast de campus. Ze zeggen dat dit de goedkoopste pub is van heel Oslo. Een halve liter bier kost 40 Noorse kronen (omgerekend ong. 4 euro) Dat wordt dus leren om bier te drinken in plaats van wijn!

Op donderdag hadden we onze eerste college. Daarna hebben we geschaatst in het centrum van Oslo. De challenge was om een lip sync te maken. In de avond zijn we naar een bijeenkomst geweest van ESN (Erasmus Student Network) Oslo om ideeën op te doen voor het maken van leuke trips.

Op vrijdag was er een excursie naar een aantal kindergartens (kinderdagverblijven) in de buurt van Oslomet. Wat ik trouwens erg apart vind, is dat in de kindergartens in Noorwegen de baby's overdag buiten slapen. Zelfs nu in de winter! Noren geloven erin dat de baby's dan minder snel ziek worden Ze geloven ook dat dit gezonder is en dat baby's daar vrolijker van worden. De kinderen spelen 3-4 uur per dag buiten. In de kindergartens hebben de kinderen 5 verschillende outfits liggen, zodat ze voor elke weersverwachting goed gekleed zijn.
In de middag was de afsluiting van de buddyweek. Helaas niet gewonnen maar wel de tweede plaats behaald! Als prijs kregen we een doos bonbons. In de avond zijn we weer naar Samfunnet geweest. De goedkope studentenpub.

De komende week is een normale schoolweek. Daarnaast gaan Linda en ik de komende week verschillende reizen en trips in Noorwegen uitzoeken, waar we heel erg naar uitkijken!

Schaatschallenge: