De eerste helft zit erop! - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van judithxk - WaarBenJij.nu De eerste helft zit erop! - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van judithxk - WaarBenJij.nu

De eerste helft zit erop!

Door: Judith

Blijf op de hoogte en volg

12 Maart 2018 | Noorwegen, Oslo

Aangezien ik veel vragen krijg over mijn dagelijks leven hier & de bezienswaardigheden in Oslo tussen alle leuke vakanties door, heb ik besloten om hier ook een verslag over te schrijven. Dit verslag gaat over de eerste helft.. Jaja ik zit hier al 2 maanden.. Time flies!

Momenteel sneeuwt het nog steeds in Oslo en zelfs voor noorse begrippen ligt er veel sneeuw. Er ligt nog net zoveel als toen ik hier in januari aankwam. Echt bizar! Ik vraag me af wanneer het hier eindelijk gaat dooien. Oslo heeft zoveel te bieden, binnen een paar minuten ben je van het levendige centrum in de ongerepte natuur. Het is erg mooi in de winter met alle sneeuw. Heerlijk skiën, schaatsen en sleeën. Maar ik ben ook heel benieuwd hoe mooi het straks in de lente zal zijn! Ik hoor veel enthousiaste verhalen hierover.

De afgelopen maanden waren erg leuk! Ik heb dan ook weinig heimwee naar Nederland, alleen naar mijn vriendinnen, familie en de Nederlandse prijzen (voor de wijn, de chocola en het vlees). Mijn boodschappen doe ik voornamelijk in de multiculturele buurt Grønland, vooral groente en fruit is heel goedkoop in deze supermarkt. We verbazen ons elke keer weer over hoe weinig we moeten betalen. Het is zelfs goedkoper dan in Nederland.

Ik ben naar Lapland en Tromsø geweest en heb bezoek gehad van Ellen & Merel. Maar daarnaast heb ik ook veel andere leuke dingen gedaan tussendoor.

In mijn studie staan veel excursies gepland met een link naar burgerschap, multiculturaliteit, globalisering & kinderen.
Op woensdag 24 januari was er een excursie naar het 22 July Centre. Deze excursie was heel bijzonder en heeft veel indruk gemaakt op mij! Zoals de meesten wel weten heeft er op 22 juli 2011 een terroristische aanval plaatsgevonden in Oslo en Utøya. Het ging om een bomaanslag in de regeringswijk van Oslo en daaropvolgend een schietpartij op een politiek jeugdkamp op het eiland Utøya. Dit heeft zich nog niet heel lang geleden afgespeeld. Ik had dit toendertijd vaag meegekregen op het nieuws maar ik heb nooit precies geweten wat zijn doel achter de terroristische aanval was. Het 22 July Centre toont een expositie van deze tragische gebeurtenis. Er zijn verschillende hallen. Er is een gedenkhal met de namen en de leeftijden van de jongeren die om zijn gekomen op het jeugdkamp. Er is een hal waar camerabeelden worden getoond van de bomaanslag in de regeringswijk. Er is een hal met een tijdlijn met de exacte tijdstippen van alle gebeurtenissen. Ook is er een hal waar video’s worden getoond van enkele slachtoffers die teruggaan naar de plek waar ze waren op het moment van de aanval, enkele jongeren die op het eiland Utøya vertellen hoe zij de terrorist in de ogen hebben gekeken voordat hij hen beschoot. Vooral deze hal vond ik iets te heftig. In de laatste hal was te zien hoe de herdenking plaatsvond in Noorwegen en wat de regering op dat moment heeft gezegd en welke straf de terrorist heeft gekregen. Er waren veel verhalen van personen die vinden dat hij een tweede kans verdient in de maatschappij. Het valt me op dat Noorwegen een vergevingsgezind land is. Na alle hallen en video’s gezien te hebben, is het wel lastig om het verhaal in de laatste hal van een andere kant te zien. Ik weet ook niet of ik 21 jaar gevangenisstraf, wat hij uiteindelijk heeft gekregen, terecht vindt..

Op woensdag 7 februari zijn we op excursie gegaan naar The Internationaal Museum of Children’s Art geweest. Een schattig huisje, midden in een woonplaats, wat vol hangt met schilderijen van verschillende kinderen uit 180 landen. Elk schilderij heeft een bijzondere betekenis. Je leert hoe de wereld eruit ziet door de ogen van kinderen. Helaas was het niet toegestaan om foto’s te maken vanwege de rechten van de kinderen, maar het was zeker leuk om het eens gezien te hebben!

In het weekend van 27 & 28 januari hebben we besloten om Oslo te verkennen. Op zaterdag ben ik met een groep vrienden naar The National Gallery geweest. Het heeft de grootste verzameling van schilderijen, tekeningen en beeldhouwwerken van Noorwegen. Deze galerij is onder andere bekend om het werk van Edvard Munch. Een van zijn populairste schilderijen is ‘De schreeuw’. Leuk om dit schilderij in het echt te zien, maar hij bleek wel een stuk kleiner te zijn dan ik had verwacht!

Wat is een multiculturele ervaring opdoen in Oslo zonder kennis te maken met het eten uit verschillende culturen? Een klasgenootje komt uit Ethiopië, dus besloten we om na The National Gallery samen met haar en andere klasgenoten naar een Ethiopisch restaurant te gaan en haar cultuur een beetje te leren kennen. We kregen een grote schaal met Injera, een zurig pannenkoek-achtig brood, met daarop verschillende soorten vlees en groenten. Je scheurt kleine stukken af van het brood en gebruikt dit om het vlees en de groenten te pakken. Aan het einde is het vocht en de smaak van het voedsel in de Injera getrokken en dit wordt ook opgegeten. Heel bijzonder en gezellig om dit eens mee te maken!

De volgende dag (zondag 28 januari) stond er een Oslo tour van ESN gepland. We verzamelden bij het bekende tijger standbeeld van Oslo. Deze staat bij het centraal station. Oslo staat bekend als The Tiger City, een spannende en levendige plaats. De groep voor de tour was zó groot dat we de tourguide nauwelijks konden verstaan. We vervolgden de tour naar de haven. Hier bevindt zich het operahuis, gelegen aan de Oslofjord. Het operahuis lijkt een ijsberg in het water en is gemaakt van marmer en graniet. Naast het operahuis drijft het kunstwerk ‘She Lies’ in het water. Het is een ijsrots wat als symbool power uit moet stralen. We liepen verder naar Salt. Een nomadisch kunstproject met een café, sauna en club). Bij Salt heb je een van de grootste sauna’s van Oslo (voor 120 personen). Ook kunnen mensen tijdens het bezoekje een duik nemen in het ijskoude water bij de haven. Ons werd verteld dat we op zaterdag zeker een keer deze sauna moeten bezoeken! We liepen verder naar het slot van Akershus een kasteel dat 13e eeuw gebouwd werd om Oslo te beschermen. We vervolgden de tour naar, zoals ESN het mooi kon verwoorden, de staircase of doom. Er lag zoveel ijs op de trap dat het bijna onmogelijk was om heelhuids beneden te komen. Dit was nog een hele uitdaging! We liepen verder naar het koninklijk paleis van Noorwegen. Hier eindigden onze tour. Vanaf het koninklijk paleis heb je een mooi uitzicht over de beroemde Karl Johan’s Gate.

In de avond besloten we om Nederlandse hutspot te maken voor onze ganggenootjes. Ze vonden het lekker, gelukkig!

Op maandag 29 januari stonden er de hele dag presentaties gepland van leerkrachten/directeuren uit verschillende landen. Ze kwamen vertellen over het schoolsysteem in hun eigen land. De presentaties gingen over Noorwegen, Ghana, Engeland, The Netherlands, Nicaragua, Uganda & Palestina. Wel vreemd om in Noorwegen een presentatie te krijgen van het Nederlandse schoolsysteem van een leerkracht van de Groningse Universiteit haha.. Maar we haalden er ook onze voordelen uit want op donderdag 8 februari moesten wij, de Nederlandse studenten van de minor, ook een presentatie aan onze medestudenten geven over het Nederlandse schoolsysteem en onze cultuur.

De volgende dag, dinsdag 30 Januari, hadden we een college samen met 20-25 internationale studenten van de Groningse universiteit op het gebied van onderwijs. We kregen verschillende stellingen die we samen met de Groningse studenten moesten bespreken zodat we verschillen zouden zien. Helaas strandde ik in een groepje met alleen maar Nederlanders. Het werd in ons groepje dus basisscholen en kinderdagverblijven vergelijken met verschillende steden in Nederland..

Op zaterdag 10 februari besloot ik samen met twee klasgenoten naar Sognsvann’s meer te gaan om de hele dag te crosscountry skiën. Er bestaan twee soorten skiën: crosscountry skiën (langlaufen) en down-hill skiën. Wanneer Noren praten over skiën gaat het voornamelijk over crosscountry. Het was al ongeveer 8 jaar geleden dat ik voor het laatst (en de enige keer) heb gelanglauft, dus dat was wel weer wennen. Het lijkt gelukkig veel op down-hill skiën dus ik pakte het makkelijk op. We namen de skiroute naar Ullevålseter. Een restaurant in the middle of nowhere tussen Sognsvann en Frognerseteren. Het deed me denken aan de restauranten waar je heen gaat tijdens wintersport-vakanties. Iedereen in skikleren aan de chocolademelk en hotdogs, wafels of kaneelbroodjes (iets wat je veel ziet in Noorwegen). Binnen was een openhaard aan waar je je sokken en handschoenen kon laten drogen en er hing een gezellige sfeer. Ondanks dat ik 5 keer gevallen ben, was het skiën erg leuk! Wel vermoeiend zo’n dagje. In totaal hebben we 12 kilometer geskied.

’s Avonds zijn we naar het Collosseum gegaan voor Fifty Shades Freed, de grootste bioscoop in Noord-Europa en de grootste THX-bioscoop in de wereld. De bioscoop was van zichzelf al een mooie ervaring. Voordat de show begon, werd er een fantastische show gegeven op het plafond van het Collosseum. En wat was de film leuk!

Zondag 11 februari hadden we weer een Social Sunday. Samen met onze ganggenootjes zijn we gaan crosscountry skiën. In de avond zijn Linda en ik met twee ganggenoten naar de discotheek Blå geweest. Een erg gezellig plek waar elke student op zondag naar toe gaat. De discotheek is van de buitenkant volledig versierd met graffity en het is mooi aangekleed met een grote kroonluchter en gezellige lampjes. Je betaald dan wel 8 euro voor een biertje maar de sfeer is top!

Op dinsdag 27 februari begon onze fieldwork op een kindergarten. We werden ingedeeld in duo’s en verbleven twee weken op dezelfde plek. Ik had in een eerdere blog benoemd dat de kinderen buiten slapen in de kindergartens. In deze kindergarten was het anders. Hier slapen ze binnen op matrassen. Dit komt omdat ze geen goede overkapping hebben voor de kinderwagens. Wanneer de kinderen gaan slapen, gaat iemand van de staff mee om op de kinderen te letten. Elk half uur wordt de persoon afgelost door een ander. De kinderen ontbijten en lunchen op de kindergarten. Ze krijgen brood en knäckebröd en kunnen als beleg kiezen uit: kaas (ost), bruine kaas (brunost), kaviaar (in een tube), tonijn (in een tube), leverpastei, smeerkaas met garnaalsmaak en smeerkaas met hamsmaak. Behalve de gele kaas is de rest allemaal typisch Noors. In de middag eten ze hun eigen matpakke (lunchpakket). Ook dit is typisch Noors maar lijkt veel op een Nederlandse lunch. In Noorwegen blijven de kinderen tot 6 jaar in de kindergarten. In deze periode wordt vrij spel als het belangrijkste onderdeel gezien.

Donderdag 1 maart werden we door de Nederlandse Ambassade uitgenodigd voor een borrel met een presentatie. Daar was ook iemand aanwezig van De Nederlandse club. Deze club organiseert allerlei activiteiten waaraan wij mogen deelnemen, onder andere een borrelavond in Café Amsterdam in Oslo en koningsdag. Na de presentatie stond er Heineken bier, Droge witte wijn en rode wijn op ons te wachten! En wat smaakte die witte wijn heerlijk na twee maanden zonder! Daarna ging ik naar het Language Café, een activiteit wat door Oslomet wordt georganiseerd. Je kon aangeven of je zelf een nieuwe taal wilde leren of dat je iemand anders jouw taal wilden leren. Ik wilde graag mijn Spaans bijspijkeren. Je zat dan met ongeveer 10 personen aan een tafel, waarvan 2 Spanjaarden, en moest zelf het initiatief nemen waar je over wilde praten.

In het weekend van 9 maart t/m 11 maart stond heel Oslo op zijn kop. Overvolle metro’s en files richting Holmenkollen voor het populaire jaarlijkse skifestival. Bij de skischans in Holmenkollen werden de worldcup wedstrijden schansspringen gehouden. Wanneer je hoger de berg op ging, kwam je bij Frognerseteren uit. Heel gaaf om dit eens mee te maken! Het hele bos stond vol met tenten, noren zaten op dennetakken, dierenvachten en kleedjes rondom kampvuren, overal muziek en heel veel alcohol (hoe kunnen de noren dit betalen?!). Iedereen droeg dikke skikleren om zich warm te houden voor het hele weekend. In dit weekend werden ook wedstrijden voor crosscountry skiën gehouden. De skiërs kwamen tijdens de wedstrijd 6 keer door Frognerseteren heen waar ze door een menigte werden toegejuicht. Aangezien ik helemaal in de sfeer zat, besloten we op zondag zelf ook een tocht te maken op de crosscountry ski’s. In de avond had ik samen met een Japanse & Hongaarse vriendin dumplings gemaakt. Dit zijn halve maantjes van deeg gevuld met gehakt, Chinese kool en Chinese kruiden. Heerlijk!

De komende twee weken staan er weer lessen gepland. Dat betekent ook weer veel artikelen lezen.. Daarna begint de paasvakantie, die ik samen met Linda in Bergen door ga brengen en er staan nog veel meer leuke activiteiten gepland waar ik zeker nog over zal schrijven!

Ook heb ik eindelijk al wat Noorse woordjes geleerd, grotendeels door mijn fieldwork in de kindergarten.
Hade – Doei
Hei – Hallo
Takk – Dankje
Vær så god – Alstublieft
Hyggelig – Mooi
O nei – Oh nee
Hva heter du?- Hoe heet je?
Jeg heter … – Ik heet …
Jeg snakker ikke norsk – Ik spreek geen Noors
Tom – Leeg
Ferdig – Klaar
Spise – Eten
Nå – Nu

Skifestival:


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 14 Jan. 2018
Verslag gelezen: 250
Totaal aantal bezoekers 5508

Voorgaande reizen:

11 Januari 2018 - 06 Juni 2018

Exchange Noorwegen

Landen bezocht: