Mijn reis naar Tromsø - Reisverslag uit Tromsø, Noorwegen van judithxk - WaarBenJij.nu Mijn reis naar Tromsø - Reisverslag uit Tromsø, Noorwegen van judithxk - WaarBenJij.nu

Mijn reis naar Tromsø

Door: Judith

Blijf op de hoogte en volg

08 Maart 2018 | Noorwegen, Tromsø

Aangezien ik geen genoeg kon krijgen van Noord-Scandinavia ben ik afgelopen weekend (2 t/m 5 maart) weer terug gegaan! Deze reis ging naar Tromsø, in Noors Lapland. Ik was wel bang dat ik hetzelfde zou zien als in Zweeds Lapland en niet veel nieuws zou ontdekken. Ik heb deze reis gelukkig compleet anders ervaren. In Tromsø zijn meer eilanden te zien en ook de activiteiten heb ik anders ervaren dan in mijn vorige reis naar Lapland. De stad ligt 350 kilometer boven de poolcirkel. Het is een studentenstad en tevens de grootste stad in het noorden van Noorwegen. Het staat bekend als een goede bestemming om het noorderlicht te zien.

Vrijdag 2 maart: Na een vlucht van 1 uur en 50 minuten kwamen we aan in de stad. Na lang twijfelen over het huren van een auto, hebben we toch maar een ov-kaart gekocht. De stad is prima te doen met het openbaar vervoer! We hadden een blokhut geboekt op Camping Tromsø die net iets buiten het centrum lag. De camping is gelegen tussen een aantal bergen en langs een meertje, een prachtige omgeving! Het water in het meer had een bijzondere kleur (zie de fotos). Dit komt denk ik door de mineralen die in het water zitten. Ik hoor het graag als iemand dit weet haha. In de avond zijn we langs de moderne IJszeekathedraal van Tromsø gelopen, die elke avond mooi verlicht is. Van binnen is de kathedraal niet heel bijzonder.

Zaterdag 3 maart: Vandaag gingen we het centrum van Tromsø verkennen. Op zoek naar een reindeerfarm, die zich bij de universiteit zou bevinden. Deze hebben we helaas nooit kunnen vinden. Aangezien het weekend was, waren er weinig mensen op straat en konden we het aan niemand vragen. We vervolgden onze wandeling langs de botanische tuin (die in de winter niets voorstelt) en naar de haven. We besloten om toch een auto te huren zodat we een fjordentour konden maken, maar het kantoor aan de haven ging pas vanaf 17:00 uur open, nog even wachten dus... Om deze tijd te doden hebben we de kabelbaan Fjellheisen genomen naar een panorama uitzicht over Tromsø. Hier zijn we 2 uur gebleven om van het uitzicht te genieten onder het genot van warme choco met slagroom. Toen rond 17:00 uur de zon weer onder ging, zijn we onze auto op gaan halen. Ons werd verteld dat het noorderlicht voornamelijk in gebieden buiten de stad goed te zien was, dus wilden we in de avond met de auto op zoek gaan, maar we hadden geluk! We konden het noorderlicht vanuit onze blokhut bekijken. Het noorderlicht dansten en werd zelfs paars! Dit had ik in Lapland nog niet gezien, heel mooi! Volgens enkele apps zou het te bewolkt zijn.. deze moet je dus niet altijd geloven!

Zondag 4 maart: Vandaag was de drukste dag. We stonden ’s ochtends extra vroeg op om een roadtrip langs de fjorden te maken met onze auto. We hadden van tevoren opgezocht op welke plekken we walvissen zouden kunnen spotten. Helaas geen walvis gezien maar wel een kudde rendieren in het wild! Eindelijk toch rendieren gezien in Tromsø. De fjordentour was geweldig! Op verschillende plekken langs de weg gestopt om te genieten van de ongerepte natuur.
In de avond hadden we de Aurora dog sledding geboekt. Compleet anders dan in Zweeds Lapland want deze keer mocht ik zelf de slee besturen! De slee werd getrokken door 5 husky’s. Dit was moeilijker dan ik dacht. Wanneer de husky’s moeite hadden met het trekken van de slee als je een heuvel op ging, keken ze je vragend aan. Dit was het teken dat je de lichte rem op moest tillen en zelf mee moest rennen of steppen. De tocht duurde twee uur. Ondertussen kon je af en toe het noorderlicht zien. Na de tocht mochten we de husky’s terug brengen naar hun hok en bij een kampvuur gaan zitten. Daar kregen we allerlei informatie over de husky’s. Ze vinden het fantastisch om te rennen en worden gelukkig goed verzorgd.

Maandag 5 maart: Vandaag zijn we naar het Polaria museum geweest. Daar werd een show gegeven over de fjorden in Spitsbergen en hoe het noorderlicht ontstaat. We hebben een aquarium bezocht en zijn daarna gaan dineren in de stad. Natuurlijk kan een steak van Noorse zalm in een restaurant aan de haven niet ontbreken aan deze reis. Daarna was het tijd om weer terug te gaan naar het vliegveld. We vlogen rond 21:15 en waren rond 1:00 weer thuis.

Also a lot of thanks to Kalkidan, Kathi, Franzi & Johanna for some of the pictures!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 14 Jan. 2018
Verslag gelezen: 239
Totaal aantal bezoekers 5509

Voorgaande reizen:

11 Januari 2018 - 06 Juni 2018

Exchange Noorwegen

Landen bezocht: